Błędy związane z User Experience (UX) znacząco obniżają jakość i użyteczność witryny. Sprawiają, że użytkownicy szybciej opuszczają stronę internetową i chętniej odwiedzają serwis konkurencji. Przeczytaj poniższy wpis i zapoznaj się z często występującymi błędami UX.
Brak zrozumienia grupy docelowej
Jednym z ważniejszych błędów UX, dodatkowo będącym źródłem kolejnych błędów, jest niedostateczne zbadanie potrzeb użytkowników. Do stworzenia funkcjonalnej witryny, na którą użytkownicy z przyjemnością będą powracać, niezbędna jest dogłębna analiza grupy docelowej. Nieadekwatne do potrzeb użytkowników dostarczanie informacji, usług i produktów może skutkować zniechęceniem odbiorców. Przyczyni się ponadto do stosowania nieodpowiedniego języka, tonu i stylu komunikacji.
Skomplikowana nawigacja
Nieintuicyjna nawigacja dezorientuje użytkowników, utrudnia im odnalezienie potrzebnych informacji. Niestety może też skutkować zwiększoną liczbą porzuceń witryny. W wyniku niejasnej nawigacji odbiorcy odczuwają frustrację i niechętnie korzystają ze strony. Jeśli konkurencja będzie posiadała stronę internetową zaprojektowaną na znacznie wyższym poziomie, m.in. pod względem nawigacji, użytkownicy będą bardziej skłonni do jej odwiedzin.
Zbyt duża liczba informacji na stronie
Przeciążenie treścią witryny może być czasem korzystne dla pozycjonowania – o ile teksty są odpowiednio nasycone frazami kluczowymi. Trzeba jednak pamiętać, że nadmiar informacji na stronie internetowej przytłacza użytkowników. Proces przyswajania treści w internecie nie polega bowiem na czytaniu, ale na „skanowaniu” wzrokiem. Duża liczba chaotycznie zaprezentowanych informacji utrudnia użytkownikowi skupienie się na istotnych z jego punktu widzenia treściach. Ostatecznie zamiast wykonać pożądaną akcję, opuszcza on witrynę.
Brak responsywności
Strony internetowe powinny charakteryzować się responsywnością, czyli dostosowaniem do różnych ekranów – tabletów, monitorów komputerowych i smartfonów. Jeśli interesuje Cię współpraca ze specjalistami, którzy projektują responsywne strony internetowe w Lublinie, zobacz propozycję IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
Długi czas ładowania strony
Długi czas wczytywania się witryny negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. Nadużywa ich cierpliwość i zwiększa prawdopodobieństwo opuszczenia przez nich witryny. Ponadto może obniżać pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. W zwiększeniu szybkości ładowania się strony, a co się z tym wiąże – ulepszeniu UX – pomogą takie kwestie jak zmniejszenie rozmiaru plików, skompresowanie obrazów oraz użycie szybszych serwerów hostingowych.
Mało czytelne treści
Negatywnie na User Experience wpływają też mało czytelne treści. Czytanie i rozumienie tekstów może być utrudnione przez niewłaściwy dobór czcionek, niski kontrast kolorystyczny czy nieodpowiednią wielkość tekstu. Takie zaniedbanie czytelności prowadzi do tego, że użytkownicy opuszczają stronę w poszukiwaniu bardziej przyjaznych źródeł informacji.
Brak jasnego Call to Action (CTA)
Do często występujących na stronach internetowych błędów UX należy również brak jasnych wezwań do działania. Zdarzają się witryny, na których wręcz nie pojawiają się żadne CTA, co obniża wskaźniki konwersji. Niestety wpływa to też negatywnie na konwersacyjność witryny, czyni z niej mało przyjazny, niewchodzący w relację z odbiorcą serwis.
Nieprzyjazna obsługa błędów
W trakcie rejestracji na stronie internetowej, wypełniania formularza lub składania zamówienia użytkownik może popełnić błąd. Aby doszło do pozytywnego zakończenia danej akcji, a przy tym obyło się bez negatywnych emocji, należy zapewnić odbiorcy wsparcie w postaci jasnych komunikatów. Użytkownik powinien mieć dostęp do jednoznacznych, niewywołujących dezorientacji wyjaśnień. Nieprzyjazna obsługa błędów negatywnie wpływa na zaufanie odbiorcy do witryny, powoduje frustrację. Może sprawić, że przerwie on proces i opuści serwis.
Niedostosowanie do zasad dostępności
Strona internetowa zgodna z dobrymi praktykami UX powinna także uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami, na przykład zapewniać czytelne treści odbiorcom z dysfunkcją wzroku. Żadna grupa użytkowników nie może zostać pozbawiona możliwości korzystania ze strony internetowej z jakichś powodów.
Jeśli zależy Ci na witrynie dostosowanej do dobrych praktyk User Experience, przynoszącej korzyści firmie i użytkownikom strony jednocześnie, zadbaj o to, by uniknąć opisanych wyżej błędów.