Praca zdalna w czasach pandemii stała się w Polsce naszą nową rzeczywistością. Niedawno mogło pozwolić sobie na nią niewiele osób, które zazwyczaj do tej pory pracowały w biurze. Wtedy szefowie i managerowie w wielu firmach patrzyli krzywo na tego typu pomysły, a możliwość pracy zdalnej raczej ograniczano lub sprowadzano do niezbędnego minimum. Pandemia koronawirusa pokazała, że może być inaczej. Wraz z nowymi możliwościami pojawiły się również nowe zagrożenia takie jak na przykład utrzymanie jakości w pracy z domu lub jakości życia po pracy, gdy często w domu tę pracę wykonujemy. Oto kilka podpowiedzi, w jaki sposób podnieść jakość pracy zdalnej.
Po pierwsze, pracując z domu, warto uświadomić sobie, że jakość pracy wynika bezpośrednio nie tylko z naszego podejścia do niej, ale również z otoczenia, w którym pracujemy. Odpowiednio zaaranżowana przestrzeń, na przykład biurko, które służy tylko i wyłącznie do pracy, porządek w miejscu pracy, jak również miejsce, które daje nam możliwość skupienia się na niej bez zbędnych rozpraszaczy – to kilka podstawowych elementów. Jednakże nie tylko o przestrzeń tu chodzi, bo jakość pracy zdalnej może i często wynika z naszego odpowiedniego skupienia na niej, czyli podejściu do swojego czasu pracy w taki sam sposób, jakby miało to miejsce w biurze. Domowa przestrzeń to mimo wszystko przestrzeń, w której wykonujemy swoje standardowe obowiązki. Ważne, aby o tym nie zapomnieć.
Po drugie, ze względu na pandemię, wiele firm musiało szybko i zwinnie przełączyć się na pracę zdalną, udostępniając swoim pracownikom, co tylko się da, jeżeli chodzi o narzędzia do pracy zdalnej. Laptopy, zestawy słuchawkowe, dodatkowy pakiet Internetu mobilnego, oprogramowanie do telekonferencji i wiele innych. Jak w tym obszarze podnieść jakość swojej pracy? Można to zrobić, wdrażając i szukając nowych narzędzi, które usprawnią nam codzienną pracę, np. kontakt z klientami. Dobrym przykładem może być np. narzędzie „Calendly”, które w łatwy i przyjemny sposób pozwoli nam udostępnić nasz kalendarz klientom i np. zapisać się na wizytę, umówić spotkanie czy rozmowę.
Praca projektanta może być łatwiejsza dzięki edrawings
My oszczędzimy czas na wysyłanie maili, unikniemy pominięcia ważnej daty w kalendarzu, a klient lub współpracownik nie będzie musiał do nas dzwonić, pytając ponownie, kiedy mamy umówioną wizytę, bo sam podejrzy to w dowolnej chwili w kalendarzu na swoim smartfonie. Wygodne, szybkie i poprawia jakość naszej pracy.
Po trzecie, jakość pracy zdalnej wynika głównie z naszego podejścia mentalnego. Zdecydowanie nie możemy pozwolić sobie na myślenie typu „skoro nikt mnie nie kontroluje, to ja sobie odpuszczam i pracuję byle jak albo mniej niż w biurze”. To droga w przeciwną stronę. Powinniśmy nie tylko intensywniej skupiać się na wykonywaniu naszych codziennych obowiązków, ale też inspirować się i wspierać dobrymi wiadomościami, pomysłami oraz ilustracjami tego, że w czasach pandemii praca zdalna może być co najmniej tak samo efektywna, a my równie dobrze pracować na swoje sukcesy w firmie. Słuchanie negatywnych wiadomości i „dołowanie się” faktem, że już nigdy nie wrócimy do biura nie podniesie jakości naszej pracy. Jakość uzyskamy przede wszystkim pracą nad samym sobą, stawianiem sobie celów i podnoszenia poprzeczki zamiast ją zaniżać i tłumaczyć wszystko wirusem.
Jakość pracy zdalnej można podnosić na wiele sposobów i nie ma jednego złotego środka. Najważniejsze jest to, aby stale poszukiwać i eksperymentować, a przede wszystkim znaleźć coś, co pasuje do naszej specyfiki pracy, a w szczególności do nas.